Abedalellah عضو فعال
عدد الرسائل : 101 العمر : 39 الدولة : أم الدنيا الوظيفة : مشروع طبيبة المؤهل : ثانوية عامة تاريخ التسجيل : 04/01/2007
| موضوع: أختي ....أيه رأيك تبقي .... منتقبة الخميس يناير 18, 2007 12:16 am | |
| السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع ده عجبني في احد المنتديات وحبيت انقله ليكم مع حفظ كل الحقوق لصاحبة الموضوع .. جزاها الله كل خير
بس بجد موضوع رائع اتمنى كلنا نقراه
وادعوا لى بجد ربنا يمن عليا بالنقاب
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ترددت كثيرا في فتح هذا الموضوع لانكم كما ترون موضوع النقاب تكرر مرارا وتكرار ويثير الجدال اينما طرح وطالما اتهم مؤيدوه بالتشدد والتعصب واتباع هوى النفس وانهم يفرضون في الاسلام فروضا ويحرمون على غير المنتقبات لبسهن لهذا الحجاب وانهم يزكون انفسهم بلبسهن النقاب واتهامات كثيرة
ويمكن اللى شجعنى لعرض هذا الموضوع في هذه الفترة بالذات ان الحمدلله وجدت ان في اخوات حولى اعرفهن نفسهم تهفوهم للبس النقاب وبيدعوا ربنا كثيرا للبسه فكان هذا الموضوع ان شاء الله تثبيت لهن باذن الله واسأل الله الاخلاص قولا وعملا
واعدكم ان تتحدث هذه الغرفة بلسان اخراكثر تحبيبا في النقاب بلا جدال ولا نزاع ووعد الحر دين عليه !!
ويشهد الله ان مادفعنى لكتابة هذا الموضوع الا حبي لكنَ في الله وفى رغبتى ان يجمعنا الله جميعا في جنة الفردوس وان يحشرنا مع زوجات النبي صلى الله عليه وسلم
ويبقي فقط ان انوه اننا لن نتحدث عن فرضية النقاب من عدمه فهو مفتوح لكم ان تقتنعوا بالفرضية ام الافضلية مما تستشفوه من قراءاتكم لكتب التفاسير واراء العلماء
فالموضوع هنا يحمل معنى الدعوة بدون التطرق للجدال في الامور الخلافية!!
وساعرض الموضوع ان شاء الله على هيئة سلسلتين وكل سلسلة ذات حلقات مرقمة باذن الله
اخواتى في الله منتقبات وغير منتقبات لن ابدأ حديثى بالبداية التى تفزع الكثير منكم وتجرى الدم في العروق وما كنت اعلم انها مثيرة او مستفزة لهذه الدرجة وهى عبارة(النقاب فرض)واحب ان ارفع شعارى عندما قررت فتح هذه الغرفة وهى.... لا للجدال ولكن الدعوة بهدوء كتير من الناس بيرددوا عبارة(النقاب فضل او فضيلة) طب تعرفوا هى معناها ايه؟؟ ساستعين برأى الشيخ الجليل الالبانى في شرح افضلية النقاب على الحجاب العادى (غطاء الرأس)فيما يفيد موضوعى...قال الشيخ الجليل السنة: ما يثاب فاعله، ولا يعاقب تاركه، والمستحب كذلك؛ إذن الشيخ يرى أن التغطية سنة مستحبة، لم يقل: مباح، جائز، بل قال: سنة، مستحب؛ وهذا ألفاظ شرعية تدل على الأفضلية.. .والمشروع هنا هو تغطية الوجه،ومعلوم المشروع وهو ما شرعه الله تعالى أفضل من الجائز، وهو ما أباحه الله تعالى. وفي بعض الناس بتفهمها خطأ تقول دى زيادة تقوى منى وزيادة تستر منى..... لى انى اعملها او معملهاش لانها فضل!!
سبحاااااان الله !!!! ده في اية كريمة بتقول (يمنون عليك ان أسلموا قل لاتمنوا على اسلامكم بل الله يمن عليكم ان هداكم للايمان ان كنتم صادقين ) الناس فاهمينها بالمقلوب يعنى حتى لو عايزين يصححوا رؤيتهم شوية يقولوا طيب ده فضل من ربنا على انه يرزقنى حاجة زى دى ويهدينى انى اتستر مش انه فضل منى؟؟؟!!! وانا بقول الكلام ده بناءا على ناس شفتها وكلام سمعته من واحدة منتقبة
سبحاااان الله!! على حجاب هذه الايام الوانه تجنن بتدعو لاطلاق البصر انا نفسي كفتاة انظر اليها والى تناسق الالوان والشياكة والخرز والترتر اللى بيلمع فيها والى طريقة ال cross في لف الايشارب التى طالما جننتنى (ايام الجاهلية) قبل الالتزام لأتعلمها الى الbandاو اللى بيسموها (باندانا) وليها لون وتلبس تحت ايشارب لون مختلف عشان تعمل contrastشياكة يعنى الى لفات الايشارب التى تخنق الرقبة لانها ملفوفة حولها مباشرة ولاتغطى الصدر كأنه لم تنزل اية تقول (وقل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن ويحفظن فروجهن ولا يبدين زينتهن الا ماظهر منها وليضربن بخمرهن على جيوبهن) الى حجاب جديد غريب من نوعه يغطى الشعر والرقبة ثم يمر ليظهر الاذن!!! الحجاب الspanish لاحول ولاقوة الا بالله هل هذا نوع جديد من الحجاب نزلت به اية؟؟ .دى فتنة.الى جانب ان شكلها مش ظريف الى جانب انى اكتشفت ان موضة اظهر الاذن من تخت الحجاب قديمة جدااااا طب بفرض خلاص لبسنا عباية (عباااااية مش بنطلون وعليها بلوزة قصيرة او بودى اوشيميز اوحاجة من الحاجات الوحشة دى) مع الايشاربات دى طب ماكده الحجاب مش مستوفي كل شروطه...ويااارب العباية ماتكونش زينة في نفسها...تخيلى الاية بتقول (ولايبدين زينتهن) واحنا بنخالف ونبدى الزينة وصور الزينة معروفة تناسق الالوان ولا اعنى اننا نبقي مبهدلين لكن مايلفتش النظر والتطريز والايشاربات المشجرة القصيرة ولبس الخواتم والذهب اعنى اظهارهم يعنى ربنا سبحانه وتعالى بعث لنا رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم ليكون لنا قدوة واسوة ونموذج نسير على دربه هو واوزواجه ثم صحابته ثم التابعين وادينا دلوقتى عايشين في هاويةالمنحدر ونرى مظاهر العرى قد تفشت فهذا يعنى ان ماكان قبلنا كان اكثر مننا تسترا فاكثر فاكثر حتى نصل لزمن النبي صلى الله عليه وسلم اللى كانت فيه النساء يرتدين السواد حجابا لا حدادا وهناك احاديث كثيرة عن عائشة ا تصف فيها لباس النساء(متلفعات بمروطهن مايعرفن من الغلس) والغلس هو الظلام الدامس وقول اخر(عليهن اكسية سود كأن على رؤسهن الغربان من السكينة) مش ده برضه قول امنا عائشة ا وكانت صغيرة لما اتحجبت هو الحجاب ده مش لينا احنا المسلمين سؤال:ليه دايما بنفهم ان المؤيدين للنقاب اللى هو عبارة عن قطعة قماش سوداء تغطى بنعتبرهم متعصبين متشددين ؟؟ الجواب :لا ابدا هم مش بينادوا بكده هم بينادوا بالرجوووووع للحجاب اللى كانت بترتديه نساء النبي صلى الله عليه وسلم في حرصهم على حجابهم وهم مثلا بينفذوا سنة من السنن او فرض من الفروض نفسهم برضه ان اخواتهم ينفذوه زيهم وبالنسبة للاخوات اللى نفسهم يلبسوا النقاب نصييييحة اختى ساااااااااااارعي اليه والله والله هتحسي بحلاوة محدش هيحسها غيرك وهتلاقي نفسك فرحاااانة جدا ماتعرفيش ليه ولو الاهل مش موافقين ماتيأسيش ادعى لنفسك بالثبات وادعى لهم بالهداية وبان ربنا يشرح صدورهم لتقبله وابتدى ادعيهم بالحسنى انهم يقتنعو وسوقي لهم الادلة وافتحى معاهم كتب التفاسير القرآن دستورنا والسنة منهاجنا نرجع لمين غيرهم؟؟ ولو زاد الامر سوءا معاهم واصروا على الرفض فما تركنيش الموضوع خليكى لسه سخنة فيه وحطيه في دماغك كاى اولوية بتدى لها اهتمام ناس كتير خدتهم الحمية في الاول وبعد كده بردوا وكأن شيئا لم يكن وللاسف ده بيسوء الصورة عند الاهل وبيعتبروا النقاب مجرد حاجة بنتهم شبطت فيها لفترة وبعد كده زهقت وبيزود التأكيد والاقتناع عندهم ان حجاب الايام دى يمشي مع اننا في عصر الفتن خلاص المنتقبة والغير منتقبة بتتعاكس ماعدتش تفرق مع الشباب فاولى باولى اننا نزيد التستر كما ترون انى لم اناقش فرضية النقاب ولكنى ادعو لتفتيح المسام المنغلقة تجاه هذا الموضوع والله اعلم بنيتى واسأل الله ان يجعل كل اعمالى خالصة لوجهه الكريم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته | |
|